Select Page

Het is onmogelijk om een leven vrij van stress te leven. Alleen lijkt de één er gevoeliger voor te zijn dan de ander. Een beetje stress voelen is niet erg, maar teveel stress kan ervoor zorgen dat je op een gegeven moment op brandt.

Je hebt vast weleens een situatie meegemaakt waarbij er iets getriggerd werd bij jou. Je hart begint sneller te kloppen, je bloeddruk gaat omhoog en je begint sneller adem te halen. Langzaam maar zeker voel je het bloed wegtrekken uit je hoofd. Op de momenten dat jij stress ervaart komt er adrenaline vrij. Jouw lichaam wordt hierdoor extra alert en geeft jou het gevoel dat je in actie moet komen: Vluchten, vechten of bevriezen.

Stress heeft een functie
Stress is een vorm van spanning en heeft een duidelijke en zinvolle functie. Het helpt je om alert te reageren in noodsituaties en daarnaast ook om in het dagelijks leven te functioneren. Het is daarom heel normaal om een bepaalde mate van stress te ervaren. Zo kan je, voor bijvoorbeeld een belangrijke afspraak, gezonde stress voelen. Met het verschil dat deze gezonde vorm van stress kortdurend is. Wanneer stress langdurig aanhoudt wordt het gevaarlijk, omdat het lichaam dan te weinig tijd krijgt om te herstellen. Met alle gevolgen van dien.

Gewend geraakt aan stress
Hoe vaker jij gestrest bent, hoe meer energie er verbruikt wordt. Logisch! Deze energie wordt uit het lichaam en energieveld onttrokken. Het is daarom belangrijk om je energielevel op peil te houden. Dat kun je doen door hele simpele dingen, zoals goed eten, slapen en sporten. Maar vaak ligt de oorzaak bij langdurige stress ergens anders. Die is niet met een nachtje goed slapen of met het eten van een goede maaltijd verholpen. Wat als het lichaam zo gewend is geraakt aan het gevoel van langdurige stress, dat het niet meer weet hoe het is om zonder stress te leven?

Wanneer stress langdurig aanhoudt
Op de lange termijn kan stress veel kapot maken in het lichaam en geest. Het tast de hersenen aan, waardoor het lastiger wordt om de aandacht erbij te houden, om plannen maar ook keuzes te maken. Negatieve gevoelens zoals depressiviteit, lusteloosheid en prikkelbaarheid nemen dan vaker de overhand. Ook kunnen er verschillende lichamelijke klachten optreden, zoals hoofdpijn, pijnklachten aan de nek, schouders en/of rug. Allemaal signalen van het lichaam en geest om aan te geven dat het niet goed gaat. Met een burn-out, depressie of misschien zelfs een angststoornis als gevolg.

Sta jij in contact met jezelf?
Misschien herken je na het lezen van deze blog verschillende klachten bij jezelf. Ik wil je op het hart drukken dat er niks mis is met stress. Daarmee bedoel ik wel kortdurende stress. Doe een stapje terug, wanneer je merkt dat stress langer aanblijft houden dan normaal. Ook als jouw lichaam aangeeft dat je in actie moet komen, dan is het juist goed om rustiger aan te doen. Maak je agenda leeg en neem de tijd om weer tot jezelf te komen. Onderneem dingen waar je blij van wordt.

Wil je meer weten over stress en wat je hiertegen kunt doen? Dan kom ik graag met je in contact.

Liefs,

Beau